Jelesre vizsgázott az online Ringató képzés - Gróh Ilona: Módszertani és zenepedagógiai szempontból erős volt a hét - Külhoni Magyarok
általános, Hírek

Jelesre vizsgázott az online Ringató képzés – Gróh Ilona: Módszertani és zenepedagógiai szempontból erős volt a hét

Szinte minden szempontból felülmúlta az előzetes várakozásokat a nemzetpolitikai államtitkárság által támogatott, a külhoni magyar pedagógusoknak szóló Ringató módszertani tanfolyam, amely úgy volt rendkívül hatékony, hogy az emberi, megható pillanatoktól sem volt mentes. A képzésen résztvevő 18 külhoni és a diaszpórában élő pedagógus pénteken a szakmai részt befejezte, de a hallgatók szombaton egy kötetlen beszélgetésre még egyszer összegyűlnek a virtuális tanteremben.

Befejeződött ma a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkársága által idén negyedik alkalommal megszervezett, a külhoni magyar pedagógusoknak szóló Ringató módszertani tanfolyam. A képzés a 2020 az erős magyar közösségek éve tematikus év programelemeként valósult meg és idén rendhagyó módon online tartották.

A 2004-ben kidolgozott Ringató zenei nevelési módszer célja a kisgyermekkori zenei nevelés, valamint a magyar kultúra játékos megismertetése a gyerekekkel. A nemzetpolitikai államtitkárság első alkalommal 2013-ban szervezte meg képzést a 2013 a külhoni magyar kisiskolások éve programban. Ezután, látva a külhoni régiókban a magyar kisgyermekes családok igényét arra, hogy a programot még szélesebb körben terjesszék ki, az államtitkárság a tematikus évek programjaiban 2018 óta immár évi rendszerességgel biztosít lehetőséget pedagógusoknak, édesanyáknak, hogy Ringató foglalkozásvezetővé válhassanak. A képzésen a módszertan elméletének megismerése mellett a résztvevők helyzetgyakorlatokat, játékokat, és dalokat sajátíthatnak el, amelyeket a későbbiekben a saját foglalkozásaikon is használhatnak.

A külhoniaknak szóló tanfolyam célja az intézményválasztás előtt álló kisgyermekes családok közösséggé szervezése, a magyar közösségek erősítése a Ringató program módszerein keresztül, az anyanyelvhasználat terjesztése, valamint a magyar népdalok megismertetése és megőrzése a külhoni magyar régiókban is.

A hétfőtől péntekig tartó online tanfolyamon idén 18 határon túli pedagógus vett részt, a Kárpát-medence mellett első alkalommal a diaszpórából is. Az egyhetes képzést ebben az évben is Gállné Gróh Ilona, a Ringató program megalkotója tartotta. – A tanfolyam előtt nagyon izgultam, hogy az online térben milyen lesz majd foglalkozásokat tartani, mert nekem nagyon fontos a személyes kapcsolat, itt olyan dolgokról van szó, amelyeknek lélektől lélekig kell hatnia, de a képzés szerencsére egészen fantasztikusra sikeredett. A hallgatók főként a Kárpát-medencéből kapcsolódtak be az online programba, de még Németországból és Angliából is csatlakozott hozzánk egy-egy pedagógus. Mindenki nagyon érdeklődő és fegyelmezett volt, a hallgatók sokat mosolyogtak, a hihetetlen távolságokat a technika segítségével le tudtuk küzdeni. S persze nagyon hálásak vagyunk a nemzetpolitikai államtitkárságnak, hogy mindig ennyire mellénk áll és sokat segített – emelte ki Gróh Ilona, aki úgy érzi, megérte a sok-sok befektetett energia. A hallgatók is díjazhatták a programvezető fáradozását, mert Gróh Ilona és a pedagógusok szombaton még egy kötetlen beszélgetésre összeülnek a virtuális teremben. Elköszönnek egymástól, szakmai dolgokról csak akkor beszélnek, ha bárkiben kérdés merül fel.

A szakember a tapasztalatokról elmondta, hogy az online foglalkozásokon mindenkit látott, és az ő kamerája is be volt kapcsolva. Ennek köszönhetően végig figyelni tudta a hallgatók arcát, megkapta a szükséges visszajelzéseket, látta az örömüket vagy éppen azt, ha kérdés merült fel bennük. A fegyelmezettséggel kapcsolatban elmesélt egy nagyon pozitív példát. – Volt egy pedagógus, akinek a szüleit el kellett vinnie valahová, előre jelezte, hogy emiatt valamennyit késni fog. Ám a kolléganő annyira felelősségteljesen állt a képzéshez, hogy amikor hazafelé utazott, bekapcsolódott a telefonjáról a képzésbe. Azt mondta, nem akar lemaradni semmiről, mert a foglalkozás minden perce értékes a számára – fejtette ki a programvezető.

Gróh Ilona rámutatott arra, hogy meglepő módon az online képzés legalább annyira hatékony volt, mint az élő órák. Mindenki minden anyagot komolyan vett, a hallgatók nagyon sok videós foglalkozást megnéztek, sokszor több alkalommal is, és felkészülten érkeztek a másnapi órákra. Szavai szerint érdekes módon az online térben megtartott gyakorlati rész sokkal intenzívebb volt. – Az érzelmi hatás, az emberi oldal szenvedett most csorbát, mert az online térben nem tudtunk együtt énekelni, márpedig erre nagy szükség lett volna. A közös éneklés élménye pótolhatatlan, ami nagyon hiányzott. Mindent meg fogok tenni azért, hogy a mostani 18 hallgatóval is találkozhassak majd személyesen, és együtt, egy teremben tudjunk énekelni. Ez nagy vágyam – mondta meghatottan Gróh Ilona. A szakember az egy hét tapasztalata alapján nagyon elégedett az online képzési formával, amit később, más területen is jó szívvel alkalmazna.

Kapcsolodó cikkek