„Az online területen folyamatosan haladni kell a korral!” - Külhoni Magyarok
Kárpát-medence arcai

„Az online területen folyamatosan haladni kell a korral!”

Nekem a legnagyobb siker az, ha egy ügyfelünk elégedett, és évi negyven százalékot tud bővülni a mi megoldásainknak köszönhetően – jelentette ki Marcinkó Adrián, a WADO digitális ügynökség alapítója és vezetője. Bár a fiatal vállalkozó a webfejlesztés és online marketing területen működő cégével több rangos elismerést is besöpört már, a legfontosabbnak azt tartja, hogy a fejlődés mellett az utánpótlásképzésben is részt vesznek.

– Ahogy egy fiatal halad előre az iskolai tanulmányaival, rendszerint egyre erősebben körvonalazódik benne, hogy később milyen területen kíván dolgozni. Mindig is vállalkozó akart lenni?

– Viszonylag későn, csak 32 éves koromban lettem vállalkozó, addig alkalmazott voltam, és grafikus webdesignerként a szakmámban dolgoztam. Nyolc év után viszont azt éreztem, hogy más utat szeretnék járni, és a saját ötleteimet szeretném megvalósítani. Emellett vágytam arra is, hogy saját csapatot építsek, mert más környezetre vágytam, mint ahol addig dolgoztam. Abban biztos voltam, hogy nem váltok szakmát, emellett mindenképpen a szülővárosomban akartam maradni, mert nagyon szeretem Komáromot. Annak ellenére is a maradás mellett döntöttem, hogy voltak lehetőségeim Budapesten és Pozsonyban is.

– A nyolcéves alkalmazotti időszak arra is jó lehetett, hogy feltérképezze, melyek azok a hibák, amelyeket a cégében már nem szabad elkövetnie.

– A vállalkozók nagyon sokszor úgy alapozzák meg az indulást, hogy előzőleg egy nagyobb cégnél, multinacionális vállalatnál tapasztalatot gyűjtenek. Nekem viszont éppen az okozta a problémát, hogy a korábbi munkahelyemen nem voltak meg azok a folyamatok, amelyeket megtanulva könnyebben indulhattam volna el a vállalkozásommal. Maradt a kísérletezés, és ha zsákutcába jutottam, akkor jött a pofon, és más utat kellett választani. Az viszont segített, hogy elképesztően motivált voltam, mert végre azt csinálhattam, amit szeretek, amivel pénzt is tudtam keresni, és ráadásul olyan emberekkel tehettem ezt, akiket magam válogattam össze. A motiváció a mai napig kitartott, amire szükség is van, mert vállalkozónak lenni nem könnyű, hiszen mindig hullámhegyek és -völgyek váltogatják egymást. Mindenesetre a dolog működik, hét éve vállalkozunk, és ma már tízen vagyunk a csapatban. Semmit nem bántam meg, legfeljebb azt, hogy nem öt évvel hamarabb kezdtem a saját utamat járni.

– Milyen terülten működik a vállalkozása?

– A cégem két fő irányba dolgozik, amelyek azonban kapcsolódnak egymáshoz. Az egyik rész a webfejlesztés, más vállalkozásoknak építünk ki egyedi rendszereket, a másik irány pedig az online marketing. A két dolog pedig úgy függ össze, hogy ha végzünk a weboldal fejlesztésével, akkor az online marketing szolgáltatásunkat is kínálni tudjuk nekik. Ötödik éve vagyunk a Google hivatalos partnercége a megfelelő tanúsítványokkal, nagyon fontos nálunk, hogy folyamatosan tanuljunk és képezzük magunkat. A mi szakmánk el is várja ezt.

Marcinkó Adrián

– Korábban Magyarországról is kaptak támogatást, miután sikeresen szerepeltek a nemzetpolitikai államtitkárság pályázatán. Mihez érkezett a segítség?

– Komáromban van a Selye János Egyetem, ahol programozást és marketinget is tanulnak a fiatalok. A támogatásból az irodánkat bővítettük egy tárgyalóval és új gépeket szereztünk be, így fiatalokat tudunk fogadni, akik gyakornokként dolgozhatnak nálunk. A cél az, hogy a WADO Akadémiának elnevezett programunkban a fiataloknak megmutassuk a vállalkozásunkat és azokat a területeket, ahol dolgozunk. Igyekszünk perspektívát adni nekik, láthatják nálunk, hogy ha tanulnak és képzik magukat, akkor később nem kell a gyártósor mellett dolgozniuk, hanem olyan kreatív és izgalmas dolgokban vehetnek részt, amelyekkel mi is foglalkozunk.

– S ha valaki igazán ügyes, akkor akár a WADO-nál is dolgozhat tovább?

– Természetesen, az akadémiánk erre is alkalmas lehet. A programba éppen ezért az idén már középiskolásokat is bevonunk, sőt, más vállalkozókkal is szeretnénk megismertetni az online marketingben rejlő lehetőségeket. Ezt a programot részben a nemzetpolitikai államtitkárság támogatásából finanszírozzuk, de saját támogatást is teszünk hozzá. Emellett idén már második évben veszünk majd részt a Diákhálózat nyári programjában, amelyben szintén gyakornokokat tudunk fogadni akár más egyetemekről is.

“Nagyon fontos nálunk, hogy folyamatosan tanuljunk és képezzük magunkat.”

– Ha lehetőségük nyílik rá, akkor részt vennének további magyarországi programokban, pályázatokban?

– Természetesen igen. Idén negyedik alkalommal rendezik meg a fiatal vállalkozók képzését, ezúttal is Mezőkövesd ad majd otthont a háromnapos programnak, amin most is részt fogok venni. A korábbi rendezvények nagyon sokat adtak nekem, kinyitották számomra a világot, rendkívül hálás vagyok ezért a lehetőségért. Ezek a cégemnek is új lendületet adtak, és a kapcsolatépítésben is segítettek, hiszen a képzéseken sok kárpát-medencei vállalkozót ismerhettem meg. Alig várom az idei rendezvényt.

– Milyen irányba szeretnék továbbfejleszteni a vállalkozásukat?

– Természetesen nem elégedhetünk meg a jelenlegi helyzetünkkel, muszáj mennünk előre, főleg a mi szakmánkban, az online területen, ahol folyamatosan haladni kell a korral. A fő problémánk mindig a munkaerő, mi szellemi termékeket árulunk, a munkatársaim tudását tesszük pénzzé, ehhez viszont tehetséges szakembereket kell találnunk. Létszámban bővülni szeretnénk, és meg kell erősítenünk az egyes csapatokat. Ebben a munkaerőhiány komolyan gátol minket, aminek a leküzdése a mi területünkön nem kis feladatot jelent. Emellett szeretnénk a meglevő szolgáltatásainkat is tovább mélyíteni.

A WADO digitális ügynökség

– Mennyire fejlődőképesek azok a területek, ahol dolgoznak?

– Nagyon sok még a kiaknázatlan terület, főként itt, a kelet-európai régióban. Romániában például még csak az emberek harminc százaléka érintett az online piacban, így még további hetven százalék a potenciális tartalék. Előny a többnyelvűség, mert a magyar az anyanyelvünk, de a szlovákkal sincs gondunk, és így a helyi vagy akár a cseh piacot is meg tudjuk célozni.

– Milyen visszajelzéseket kapnak az együttműködő partnerektől a szolgáltatásaikkal kapcsolatban?

– Harmadik éve lesz, hogy megalakult a Szlovákiai Fiatal Magyar Vállalkozók Szövetsége, amelynek a kezdetektől aktív tagja vagyok, a szervezet pedig életre hívta az Év vállalkozója versenyt, amelyet sikerült az első évben megnyernünk. Nagyon hálás vagyok ezért, mert ezáltal megismerték, hogyan gondolkodom, és megmutathattam, miben tudok segíteni másoknak. S bár mi nem a versenyekre koncentrálunk, a Google partneri cégek között is harmadikok lettünk egy országos megmérettetésben. Nekem ugyanakkor a legnagyobb siker az, ha egy ügyfelünk elégedett, és évi negyven százalékot tud bővülni a mi megoldásainknak köszönhetően. S persze annak is örülök, hogy nagyon jó csapatot sikerült mára felépíteni, amelyet édesapám mellett rokonok, barátok is erősítenek. Talán éppen emiatt nálunk a hangulat is rendkívül családias, ami a továbbfejlődésben is segíthet.

Kapcsolodó cikkek