Kodály-módszer Buenos Airesben - Külhoni Magyarok
Magyarok a diaszpórában

Kodály-módszer Buenos Airesben

A június végén közzétett cikkemben olvashatták az Argentin Kodály Egyesület elnökével, Carolina Wagnerrel készített rövid interjút, amelyben hivatásáról kérdeztem.

Az Egyesületnek, amely pedagógiáját teljes egészében Kodály életművére alapozza, gyakorlatában koncepcióját hirdeti, egyetlen magyar származású tanára van, a korábban bemutatott Carolina Wagner. Az oktatók olyan lendülettel, és lelkesedéssel végzik munkájukat, hogy a karantén idején is várják online kurzusaikra a hallgatókat. Kíváncsivá tett, miből ered a többi tanár elköteleződése a módszer iránt.

A tanári kar bemutatását Guadalupe Cicardoval és Sergio Bertagnival folytatom.

Guadalupe Cicardot kérdeztem… ​

Hogyan találkozott a Kodály-módszerrel?

Kodály Zoltán kórus repertoárja iránt érdeklődtem leginkább, meg akartam ismerni a zeneoktatás pedagógiai megközelítését, így jutottam el a mai U.N.A. posztgraduális képzéséhez, amit Carolina Wagner és Sylvia Leidemann tartottak.

Mi vonzotta a Kodály-módszerben?

Vonzott az integrális megközelítése, a vitalitása, az, hogy a kóruséneklésnek központi szerepet ad.

Miért találja fontosnak a módszer terjesztését, és a vele való munkát?

Mert rendkívül gazdag, mivel kitágítja a gondolkodásmód, és a zenélés módjának kereteit, valamint az oktatás terén kiváló, szilárd, pedagógiai-filozófiai megalapozottságú eszközöket kínál.

Amennyiben volt már lehetősége Magyarországra látogatni, mi volt a legjobb tapasztalása?

A Kodály Intézetben éltem, ahol csodálatos emberek, és csodás zene vett körül, volt lehetőség mindenféle értékes tapasztalat megosztására, sokat tanulva. Olyan volt, mintha egy varázslatos zenei paradicsomban lennék, ahol 100%-ban a tanulásnak és a zenének szentelhettem magam. Mindig visszavágyom.

Mit gondol a magyar zenéről?

Nagyon szépnek, egyszerűnek és mégis összetettnek találom, költészettel, dallamokkal, melyek a nyelvi korlátokon túl áthatják a lelket, és a szívet. A Kodály által kiadott XX. századi magyar kórusrepertoár tökéletes.

Sergio Bertagnit kérdeztem…

Hogyan találkozott a Kodály-módszerrel?

A Kodály-módszerrel 2010-ben találkoztam először, a Nemzeti Művészeti Egyetem zeneművészeti képzésének végzős hallgatójaként. Emlékszem, hogy akkoriban nagyon elégedetlen voltam a képzésemmel, ami a zenei nyelv elsajátítását illeti; hiányzott egy közös szál, ami egységet teremt. Ekkor fedeztem fel, hogy az Egyetem kínál posztgraduális szemináriumot a Kodály-módszerből, és feliratkoztam rá.

Mi vonzotta a Kodály-módszerben?

E tapasztalat által megkaptam amire szükségem volt; új zenepedagógiai eszközöket, és egy humanista jellegű filozófiát fedeztem fel, ami a zeneoktatásnak mélyebb értelmet ad.

Miért találja fontosnak a vele való munkát?

Ez a tapasztalat jelentős mértékben gazdagította zenei gyakorlatomat és tanítási tevékenységemet.

Volt már lehetősége Magyarországra látogatni?

Ebben az évben terveztük a Kodály Egyesülettel, hogy Magyarországra utazunk a Kodály Intézet nyári műhelyére, de a világjárvány okozta helyzet miatt sajnos az utazás még várat magára. Jövőre már biztosan ott leszünk.

Vágási-Kovács Anna, korosiprogram.hu

Kapcsolodó cikkek

  • Hazatér a chacói magyar ház

    A korábbi cikkemben ismertetett “Magyar történelem és kultúra” c. előadás-sorozat különleges témának adott helyet szeptember 8-án. Neves előadók virtuális