A reklámszakmában most jöhet a hullámvölgy - Külhoni Magyarok
Kárpát-medence arcai

A reklámszakmában most jöhet a hullámvölgy

Sok vállalkozás tartalékolhat a járvány második hullámára

Sokan gondolhatják azt, hogy egy cég esetében az első költség, amelyet válság idején lefarag, az a reklámkiadás. Van, aki ezt az utat választja, mások a vállalkozásuk felpörgetése érdekében éppen a marketing területén erősítenek. A kézdivásárhelyi Rancz Zsolt, reklámgrafikai cége vezetőjeként mind a két megoldásra sok példát lát, de úgy gondolja, az a vállalkozás, amely válság idején nem költ marketingre, lehúzhatja a rolót.

Romániában, részben a nagyszámú Olaszországban és Spanyolországban dolgozó vendégmunkás miatt, nagyon szigorú intézkedéseket jelentettek be március közepén. Mivel jártak a döntések?

– Nálunk március 16-tól vezettek be szükségállapotot először egy hónapra, majd ezt később meghosszabbították abban a reményben, hogy május közepére enyhülni fog a járványhelyzet. Ez be is következett, így május 15-e óta szükségállapot helyett vészhelyzet van. Az egyik legfontosabb különbség, hogy most már nincs kijárási tilalom. Kötelező ugyanakkor a védőmaszk használata az üzletekben, a tömegközlekedési eszközökön és nyilvános, zárt terekben. Továbbra is távmunkában kell dolgozniuk az alkalmazottaknak ott, ahol ez lehetséges, megnyitottak azonban a fogászatok. A nagy cégeknek speciális órarendet kell biztosítaniuk az alkalmazottaknak, míg a 15 ezer négyzetméteresnél nagyobb bevásárlóközpontok zárva maradnak. A külföldről érkezőknek 14 napra otthoni karanténba kerülnek, és ha valaki a települések között akar mozogni, akkor ezután is felelősségnyilatkozatot kell kitöltenie.

– A vállalkozása reklámgrafika készítéssel, marketinggel, közösségi média kezeléssel és üzletfejlesztéssel foglalkozik. Milyen hatással volt a cégére a kéthónapos szükségállapot?

– Nem tudtuk az elején, hogy mire számítsunk, két lehetőséget tudtunk elképzelni. Az egyik szerint mindenki visszafogja a reklám költségeket, és nem költ erre. Nálam sokkal tapasztaltabb marketinges szakemberek ugyanakkor azt mondták, hogy ha ezt valaki megteszi, az egy vállalkozásnál végzetes hiba. Az ösztönös lépés persze egyfelől érthető, mert ha valakinek nincs pénz a cégében, akkor logikusnak tűnik, hogy azt mondja: a reklám szükséges rossz. A másik lehetőség, amire számítani lehetett, hogy a vállalkozások sorra keresnek meg minket munkával, mert a talpon maradásukhoz szükségük van reklámra, online marketinges stratégiákra, hogy a lecsökkent eladásokat növelni tudják, és fent maradjanak.

– Melyik változat következett be az önök vállalkozásánál?

– Márciusban valamelyest valóban kevesebb munkánk volt, a kieső bevételeket azzal tudtuk ellensúlyozni, hogy home office-ba mentünk át, és így csökkentetni tudtuk a költségeinket. Ezzel éppen ellensúlyozni tudtuk a bevételkiesést. Később azonban kezdett megváltozni a helyzet, és újra több munkánk lett. Az irodába a szükségállapot visszavonásával, május 18-án költöztünk vissza. Ennek az volt az oka, hogy home office-ban ugyan viszonylag hatékonyan tudtunk dolgozni, de a csapatunk kezdett egy kicsit széthullani. Mégiscsak jobb, ha itt, az irodában együtt vagyunk, közösen dolgozunk, és amikor ötletelni kell, akkor össze tudjuk dugni a fejünket. Bejönni ugyanakkor nem kötelező, eddig sem volt az, de azt vettem észre, a többiek is vágytak a csapatra, a társaságra.

– Mivel tudták segíteni, hogy a vállalkozóként, akár lelkileg, könnyebben éljék túl a szükségállapotot?

– Nagyon sokat beszélgettünk a partnereinkkel, és igyekeztük megveregetni egymás vállát. Sokszor mondogattuk a másiknak, hogy ne aggódjon, ha nehézségei vannak, mert a járványhelyzet miatt senkinek sem könnyű. Megkérdeztük, hogy a másik hogyan próbál túlélni, ezáltal erősödtek a személyes kapcsolatok, és mi, magunk, a lelkünk is épült a beszélgetésekből. He engem kérdeztek, mindig azt mondtam: munka van, a kérdés, hogy ki is fizetik-e azt. Szerencsére, legalábbis egyelőre, nincsenek nagy problémák. Annyit ugyanakkor bevezettünk, hogy a korábbiakkal ellentétben előleget kérünk, így akkora baj nem érhet minket.

– Ön is részt vett a közelmúltban a Kárpát-medencei magyar vállalkozók I. online találkozóján. Miben segítette ez vállalkozóként?

– A mentorálás segített a legtöbbet, mert egyébként, mint reklámgrafikai, marketinges cég, mi a válsághelyzet okozta változásra magunktól is jól reagáltunk. Azért sem nagyon voltak nehézségeink a home office miatt, mert az ügyfelek 70 százalékával eddig is online tartottuk a kapcsolatot. Azt ugyanakkor jó volt látni, hogy nagyon sok vállalkozó, aki eddig visszahúzódva, az online tértől némileg elszigetelve működött, ebben a helyzetben megnyílt. Ennek köszönhetően mindannyian láthattuk, hogy bár baj van, nem vagyunk egyedül.

– Mivel segíti a román állam a vállalkozókat, hogy talpon tudjanak maradni?

– Annak köszönhetően, hogy nálunk nem voltak nagy gondok, egyik kategóriába sem tartozunk bele, így nem kérhetünk támogatást sem. Nem is lenne jó, ha jogosultak lennénk a segítségre, mert akkor bajban lenne a cégünk. Annyit azonban tudok, hogy azok a vállalkozásoknál, amelyeknek muszáj volt leállni a szükségállapot elrendelésétől, az állam fizeti az alkalmazottak bérének 75 százalékát. Ez szuper megoldás. Hallottam olyan lehetőségről is, hogy kamatmentes kölcsönt lehet kérni az államtól egy- vagy kétéves periódusra. A helyzet azonban folyamatosan változik, napról-napra módosulnak a törvények, és nehéz kiigazodni a döntéseken.

– Milyennek látja a vállalkozása jövőjét a mostani járványhelyzetben?

– Mivel nem egy klasszikus gazdasági válságról beszélhetünk, a lavina valószínűleg ezután fog beindulni. A gond nem lassan alakult ki, és a források sem fokozatosan fogytak el, hanem egy pillanat alatt zárták el a pénzcsapokat, amelyeket most gyorsan nyitnak meg. Úgy gondolom, most lesz nehéz a helyzet, mert nem tudni, mi történik majd a csapok megnyitása után. A kérdés, hogy a gazdaság újraindítása milyen dugókat, milyen túlterhelést jelent majd a rendszerben. Bármi történik, mi, mint reklámgrafikai cég, azt érezni fogjuk a bőrünkön. Arra számítunk, hogy sok vállalkozás tartalékolni fog a járvány esetleges második hullámára, és lehet, hogy a reklámon spórolnak majd. Ez sajnos benne van a pakliban.

Kapcsolodó cikkek