Nagyon sok családos vállalkozó esik abba a hibába, hogy a cége fejlesztésének alárendeli a magánéletét, ami előbb-utóbb visszaüt. A szabadkai Cöndör Tibor és felesége nem szeretne ebbe a hibába esni, ezért úgy építkeznek, és tervezik a jövőt, hogy abban a gyerekek mindig kiemelt szerepet fognak kapni. Persze törekednek arra, hogy közben a szakmai sikerek se maradjanak el.
– Amióta az eszemet tudom, vállalkozom, 2005-ben fejeztem be a főiskolát, de az első cégemet már 2004-ben megalapítottam. Bár mérnök-informatikusként végeztem, de a pénzügyek területén kezdtem vállalkozni Magyarországon – bocsátja előre a szabadkai Cöndör Tibor. Ez így ment a 2008-as gazdasági világválságig, amikor egy időre szüneteltette a vállalkozói pályafutását, és másfél évre alkalmazottnak állt. Rákényszerült erre, mert „akkoriban az emberek azt látták, hogy megy tönkre a világ, és senki nem akart pénzügyi termékeket vásárolni”. A válság alatt így egy helyben elismert, hűtési-fűtési rendszerekkel foglalkozó cégnél dolgozott. Ez egy biztos munka volt, de ennek az időszaknak az lett az eredménye, hogy Cöndör Tibor összes megtakarítását felélte. Eldöntötte akkor: a biztos állás nem neki való, mert az biztos, hogy állás, és sehová nem vezet. Visszatért a pénzügyi területhez, de már nem nyújtotta számára azt az élményt, amit előtte, így még három évet eltöltött egy biztosító cégnél, de utána váltott. Ekkor már Szerbiában indított egy céget, és azóta a végzettségének megfelelő területen, a szakmájában dolgozik, informatikai és marketing megoldásokat fejlesztenek az ügyfeleiknek. A többes szám azért is indokolt, mert az utóbbi időben Tibor felesége, Cöndör-Góliát Enikő is egyre többet dolgozik a vállalkozásban. Noha van még alkalmazotti állása, de már sokat segít a munkában, ő készíti a képeket a reklámokhoz. – Az elején volt üzlettársam, de három év után eljutottunk oda, hogy mások lettek a céljaink, és akkor szétváltunk. Vannak ugyanakkor olyan állandó partnereim, akikre számíthatok, ha az ügyfelek olyan kéréssel állnak elő, amit egyedül nem tudok teljesíteni – mondja el a fiatalember.
A név kötelez
A délvidéki házaspár vállalkozásának már a neve is sokat elárul. A ContAnt Marketing elnevezésből az első három betű a vezetéknévre, a „t” a keresztnévre, míg az ant (hangya) a szorgalomra utal. Vagyis úgy dolgoznak, terveznek és kiviteleznek, és töltik meg tartalmakkal ügyfeleik digitális csatornáit, mint amilyen megszállottan egy hangya teszi a dolgát.mint amilyen megszállottan egy hangya teszi a dolgát. A cég profiljáról pedig azt kell tudni, hogy eleinte csak okostelefonokra fejlesztettek alkalmazásokat, Tibor vitte a termékfejlesztést és az értékesítést is. Utóbbi tevékenységet ugyanakkor jobban szereti, szerinte az a munka, nem pedig az, amikor ül a számítógép előtt, és írja a kódsorokat. Úgy véli, az értékesítés nagyobb kihívást is jelent. Ez a profil sokáig működőképes volt, már csak azért is, mert eleinte csak egy rivális cég volt a piacon Szabadkán, így jól ment a vállalkozás. Cöndör Tibor arra számított, hogy az akkor még működő céges weboldalak megszűnnek, és mindenki okostelefonos applikációkra tér át. Az élet azonban mást hozott, ezért az igényeket érzékelve maga is elkezdett weboldalakat fejleszteni az addigi profil mellett. – Arra azonban a megrendelőinknek is rá kellett jönniük, hogy akármilyen szuper weboldalt is fejlesztünk, önmagában attól még nem fognak tolongani az ügyfelek. Ahhoz, hogy a vállalkozás működjön, reklámra és marketingre is szükség van. A jó reklámhoz viszont elengedhetetlen, hogy a szöveget jól meg is fogalmazzuk. S nem elég, hogy nekem ez magyarul a fejemben van, a szöveget át kell fordítani szerbre is, ami nem könnyű feladat, ezért erre a részfeladatra is partnert kellett keresnem. Sőt, a sikerhez jó képi anyagok, videó felvételek is kellenek, ebben segít Enikő. Ennek nagyon örülök, mert nem szeretném úgy fejleszteni a céget, hogy mindent nekem kelljen csinálni – jegyzi meg mosolyogva Tibor.
Sikeres átállás
A házaspár nagyon szeretné, ha megfelelő ütemben fejlődne a vállalkozásuk. A céljuk az, hogy ha Enikőnek letelik a szülési szabadsága – a kislányuk most négyhónapos –, akkor 2022. február végén már a saját cégükben dolgozna tovább.
A pandémia a ContAnt Marketingre is hatással volt. Amikor tavaly márciusban kitört a járvány, Szerbiában gyors és drasztikus korlátozó intézkedéseket hoztak. Cöndör Tiboréknak egyik pillanatról a másikra át kellett állniuk digitalizációra, online üzemmódba, és otthonról kezdtek dolgozni. A szerencse az volt, hogy más vállalkozások is így tettek, így a házaspár cégének a bevétele tavaly megduplázódott. Az idén ugyanakkor visszaesett valamelyest a forgalmuk, de ez részben a megszületett baba hatása, így abszolút nem bánják. Azt vallják, hogy most megtörtént a családfejlesztés, utána jöhet ismét a vállalkozásépítés.
Cöndör Tibor, aki idén már negyedszer vett részt a Kárpát-medencei Magyar Vállalkozók Találkozóján, ebben az évben családostól utazott el Mezőkövesdre, a baba is velük tartott.
Hasznos kapcsolatok
– Az idei rendezvény rengeteget adott nekünk, nagyon sok bennünk felmerülő kérdésre választ kaptunk, és idővel meglesz ennek az eredménye a vállalkozásunk életében. Sok mindenben pedig visszaigazolást kaptunk, hogy jó úton haladunk, jól gondolkodunk, de akár azt is elmondják, hogy miben kell fejlődnünk. S persze megerősítettek minket abban is, hogy fontosak a célok, és hogy azok összhangban is legyenek egymással – veszi át a szót Cöndör-Góliát Enikő. S persze előfordul az is, hogy a találkozókon kiépített kapcsolatok üzletet hoznak, éppen a napokban hívta fel Tibort egy olyan ügyfél, akit három éve Mezőkövesden ismert meg.
Cöndör Tibornak és feleségének nagyon fontos a család, ezért igyekeznek szó szerint bababarát szemlélettel építeni a vállalkozásukat. A férfi is aktív apukaként akar részt venni Anna nevelésében, és nem akar mindent Enikő nyakába zúdítani. Tibor ezért sokat van otthon, és sokszor besegít Enikőnek a teendőkben, mégsem esett vissza drasztikusan a cégük forgalma. Ami pedig a jövőbeli terveket illeti, Cöndörék nem terveznek nagyon előre. Azt viszont Tibor már most úgy gondolja, komoly fejtörést jelenthet majd, hogy megtalálják a leginkább működő új marketing megoldásokat. Állnak ugyanakkor a kihívások elé, és a szemléletet Annának is átadják majd.