Fejlesztő nevelés és közösségépítés az online térben - Külhoni Magyarok
Kárpát-medence arcai

Fejlesztő nevelés és közösségépítés az online térben

A koronavírus-járvány miatt online lehetett megtartani idén a Sakkjátszótér Komplex Képességfejlesztő Program Nemzetpolitikai Államtitkárság támogatásával megvalósuló határon túli képzéseit, amelyek a közelmúltban fejeződtek be. A programba a szomszédos országok magyar óvodapedagógusai kapcsolódtak be, összesen 156-an szerezték meg a gyermekek fejlesztéséhez elengedhetetlen tudást.

Szombaton, kétórás online workshoppal fejeződtek be a Sakkjátszótér Komplex Képességfejlesztő Program idei képzései, a hétvégi rendezvényen a résztvevő határon túli magyar óvodapedagógusok a tapasztalataikat osztották meg egymással, és választ kaphattak menet közben felmerült kérdéseikre is.

A Sakkjátszótér program – amely a 2013 óta nagy sikerrel alkalmazott iskolai program, a Sakkpalota Komplex Képességfejlesztő Program óvodai előfutára – három éve indult az anyaországban, tavaly már határon túl is tartottak képzéseket a magyar óvodapedagógusoknak. A tematikus évekhez kapcsolódó program segítségével a külhoni magyar szakemberek is megismerhetik, a kisgyermekkori nevelés során pedig alkalmazhatják is azokat a módszertani megoldásokat, amelyek a sakktörténet legjobb női játékosa, Polgár Judit nevéhez köthetők. A képzésben részt vevő intézmények Sakkjátszótér alap eszközcsomagot is kapnak. Ennek játékai és feladatai révén a gyermekek játékos formában ismerhetik és szerethetik meg a sakkjátékot, a módszertani segédletek pedig az óvodapedagógusoknak nyújtanak segítséget a foglalkozások megtervezéséhez.

Ebben az évben az egész világot érintő járvány, a megváltozott körülmények miatt a Sakkjátszótér program képzéseit online lehetett megtartani a határon túli óvodapedagógusoknak. A távoktatás ebben az esetben azt jelentette, hogy az óvodákban dolgozó szakemberek felkészítését régiónként, előre egyeztetett hétvégi időpontban tartották meg.

Polgár Judit, ötszörös sakkolimpiai aranyérmes sakkozó az idei képzésekkel kapcsolatban elmondta: a koronavírus-járvány nehéz feladat elé állította a szervezőket és a résztvevőket is, de együtt leleményesek voltak, megtalálták a módját annak, hogy a foglalkozásokat idén is meg tudják tartani.

„A képzéseket három kolléga vezeti, de minden alkalommal jelen voltam az eseményen, köszöntöttem a résztvevőket. Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk az online foglalkozásokról, pedig az online térben nincs könnyű dolgunk. Ennek az oktatási formának az előnyei mellett vannak hátrányai is, de a nehézségek ellenére a szakmaiság mellett megmaradt a jó hangulat is, átmentek a szükséges információk, és a felmerülő kérdésekre is igyekeztünk válaszolni. Talán sikerült kedvet csinálnunk a programhoz, és erre lehet majd építeni” – mondta Polgár Judit.

A nemzetközi sakknagymester rámutatott: a program lelke az, hogy a gyermekekkel támogatóan, játékosan foglalkozzanak, kreatív gondolkodásra neveljék őket, eredendő kíváncsiságukat fenntartsák.

Fotó: Polgár Judit Sakk Alapítvány

„A gyerekeknek fontosak a szabályok és a keretrendszerek, amelyek a programban is megvannak, ugyanakkor meg kell hagyni azokon belül a szabadságukat is. Vagyis játékos tanulás során fontos hétköznapi tudást sajátíthatnak el a programnak köszönhetően. A pedagógusok a szerethető, átgondolt, grafikailag is kidolgozott mesevilágban könnyebben elnavigálják a gyerekeket, akik a Sakkpalota várának 32 életre kelő figurája közül bármelyikkel azonosulhatnak, ami megkönnyíti számukra az információ befogadását. Maga a program egy keret. Olyan, mint egy pici hógolyó, amit, ha meggyúrunk, és görgetjük a hóban, tovább növekszik. A gyerekek tudását és képességeit is így lehet egyre gazdagabbá tenni” – hangsúlyozta Polgár Judit. Hozzátette: a feladatok úgy kapcsolódnak egymáshoz, mint a fogaskerekek, az egyik viszi magával a másikat, és sodorják magukkal a gyermekeket is, akik úgy tanulnak, hogy talán észre sem veszik.

Az online képzések nemcsak arra alkalmasak, hogy átadják a módszertant, hanem arra is, hogy a résztvevőket, ebben az esetben az óvodapedagógusokat, közösséggé kovácsolják. Ebben a folyamatban jelentős szerepet játszott, hogy a foglalkozásokon ugyanazt a hivatást választó emberek vettek részt, akik számára jellemzően ugyanaz érdekes és fontos. Polgár Judit szavai szerint a határon túli területeken mindenhol nagyra értékelik az odafigyelést, a lehetőséget, amit biztosítani tudtak.

„Mindenesetre a pedagógusoknak a programot vinni, főleg az iskolákban, nagy kihívás, de azért le lehet úgy kötni a gyermekek figyelmét, hogy a fejlődésük biztosítva legyen” – fogalmazott Polgár Judit, aki nagyon örül annak, hogy a program egyre ismertebb és népszerűbb, és a határon túli magyar pedagógusok körében is pozitív fogadtatásra talált. „Értékes visszajelzéseket kapunk a határon túli pedagógusoktól, ezeket az észrevételeket a jövőben fel is tudjuk használni” – mondta zárszóként Polgár Judit.

 

Kapcsolodó cikkek

  • Mesterségem címere: hálókötő

    A hálókötés ősi mesterség. A halászok valaha maguk készítették eszközeiket, így a hálókat is. Jellemzően a dologtalan téli hónapokban