A Bajorországi Magyar Iskola (BMI) müncheni tagintézményében március közepe óta folyik távoktatás. A szövetség legnépesebb magyar iskolájában nem kevesebb, mint 268 gyermek tanul az óvodás korúaktól a nyolcadik osztályosokig.
A bajor iskolák március 16-án bezárták kapuikat, s a koronavírus-járvány óvintézkedéseihez igazodva a magyar iskolákban is szünetel azóta a tanítás. A Müncheni Hétvégi Magyar Iskola óvodásainak, kisiskolásainak és a nagyobbacskáinak zsivaja márc.21-én már nem töltötte meg az osztálytermeket és az iskola udvarát.
Hogyan tovább?- tették fel magukban és egymásnak a kérdést a müncheni kollégák. Mert, hogy tovább kell menni a megkezdett úton, az nem volt kérdés előttük, csak a „hogyan?“. Mi lesz a magyar sulival?- tették fel maguknak és egymásnak a kérdést a kicsik és nagyok. Mert, hogy szükségük van a magyar sulira az egészen biztos. Hogy hiányzik nekik a megszokott, összeszokott kis társaságuk az óvó nénivel, tanító nénivel, tanárral és tanár nénivel az is egyértelmű. Az anyukák, apukák nagyszülők előtt sem volt kérdés a folytatás fontossága, hiszen eddig is a legnagyobb áldozatot ők hozták. Az ő igényük a lélegeztető gépe közösségük létrejöttének, fennmaradásának és bővülésének. Gyorsan kiderült az egy akarat, a közös cél, ami az irányt megmutatta, a módszer kidolgozása pedig a megoldás kulcsát adta.
Az új kihívás szervezési feladatai, lebonyolítási nehézségei, a munkamenet koordinálása, a sikeres megvalósítás és kivitelezés oroszlánrészét a két csoportvezető vállalta magára. 268 gyerek egyidejű foglalkozását 15 csoportban 17 kollégával kellett megszervezniük. Sebtében munkához is láttak. Első lépésként beavatták a kollégákat az online oktatás rejtelmeibe. Feltárták, megismertették velük az internet világ által kínált alkalmazások széles tárházát. Minél nagyobb a jártasság, annál hamarabb érkezik a magabiztosság! A felfedezés öröme, az új ismeret megszerzésének gyakorlati alkalmazása, sikere nemcsak a pedagógusoknak, hanem diákjaiknak is élményt nyújtott. Új területet hódítottak meg közösen. Kommunikációjuk szokatlan, de hihetetlenül izgalmas csatornával bővült. Jót tesz ez a kapcsolatoknak! Átalakítja, kiegészíti, színesíti, serkenti viszonyukat. A zoom csoportok száma fokozatosan nő, egyre több kolléga készít interaktív játékokat, fejlesztő feladatlapokat. A költészet napján a padlet alkalmazásával közvetítették kedvenc verseiket a gyerkőcök, a wordwall.net pedig lehetőséget kínált kvíz játékra a témában. A Föld napjáról sem feledkeztek meg a müncheni magyar iskolában. Lehetőségek színes kavalkádját kínáltak az érdeklődőknek a kisfilm vetítéstől a nagyobbaknak készült online játékos kvízig. A témához kapcsolódóan bebarangolták a magyar szólások és közmondások világát. De érkeznek rövid kis videók a kézműves foglalkozások fontos kiegészítőjeként a kreativitás és a kézügyesség fejlesztése, valamint de nem utolsó sorban az alkotás örömének kielégítésére. A legkisebbekhez két hetente ellátogat Julika óvó néni Miska bácsi bábja egy-egy újabb érdekes történettel, amit mi felnőttek is nagy izgalommal várunk! E-mailben személyre szabottan érkeznek a megoldásra váró feladatok, amelyeket az óvó néni, a tanító néni arca, vagy hangja, de legtöbb esetben mindkettő kíséri.
A helyi viszonyokat ismerve a magyar közösségek legnagyobb, legmeghatározóbb erejét az iskola közössége adja. Szoros ez a kapocs. Gyerekek, szülők, nagyszülők, pedagógusok szoros köteléke alkotja ezt az értéket teremtő csoportot. Fontosak egymásnak, biztonságot nyújtanak, alkalmat teremtenek az egyes iskolai napok az összejövetelekre, önfeledt beszélgetésekre, barátságok szövődésére. Egyetlen közös hazájuk tartja őket egyben, ez pedig az anyanyelvük. Nem fenyegetheti semmilyen veszély ezt a rendkívül bensőséges, kölcsönös bizalomra épülő kicsi magyar szigetet. Ezt mindannyian érezték akkor, amikor dönteniük kellet, hogy hogyan tovább. Mindannyiuk érdeke azt kívánta, hogy a megváltozott körülményekhez igazodva a legjobbat hozzák ki a kínálkozó alternatívák közül.
A 268 magyar gyermek oktatását 15 csoportban 17 pedagógus vezetésével és két kitűnő csoportvezető – akik mellesleg tanítanak is – irányításával sikeresen megoldották. Közösségük minősége a nehézségek dacára hiszem, hogy egy magasabb szintre emelkedett.
Köszönet a gyerekeknek, akik a német nyelvű távoktatás mellett vállalják a plusz terhet. A szülőknek, akik támogatják őket és segítő kezet nyújtanak feléjük. A pedagógusoknak, akik lelkiismeretes munkájukkal szolgálják a magyar nyelvoktatás fontossága és szükségessége iránti elkötelezettségüket.
Orcskai Marianna