Egy jól megtervezett épületnek lelke van - Külhoni Magyarok
általános Kárpát-medence arcai

Egy jól megtervezett épületnek lelke van

Egy baráti beszélgetés indította el évtizedekkel ezelőtt az építészmérnöki hivatás felé a zentai Vatai Istvánt, aki később, a pályája során több fontos épületet tervezett a Délvidéken. A közelmúltban az ő tervei alapján készült el a szabadkai Vackor óvoda, ezzel a munkájával részt vett a nemzetpolitikai államtitkárság Jövőt építünk pályázatán. Vatai István reményét fejezte ki, hogy az intézmény hozzájárul a délvidéki magyarság szülőföldön való megmaradásához.

Évtizedek óta elismert építészmérnökként dolgozik, Zentán él, de a munkássága messze túlnyúlik a városon. Milyen indíttatásból választotta a hivatását?

– A családunkban nem volt építész. Sokkal inkább az volt rám hatással, hogy még az érettségi vizsga előtt, az újévvárás alkalmával megismerkedtem Tóth Vilmos barátommal, aki építész hallgató volt akkor. S ő olyan szépeket mondott a Belgrádi Egyetem Műépítészeti Karán folyó képzésről, munkáról és az ottani feltételekről, hogy azonnal felkeltette az érdeklődésemet, valósággal elvarázsolt. A középiskola alatt többféle hivatás a fejemben volt, de a szilveszteri beszélgetés alapján eldöntöttem, hogy Belgrádban építésznek tanulok, és ezt a pályát választom.

– Minden tervezőnek vannak kedvenc alkotásai. Építészmérnökként ön mely munkáira a legbüszkébb?

– Több munkám is eszembe jut, az egyik nagy kedvencem talán a zentai sportcsarnok. Szívemhez nőtt az egyik legutolsó munkám, a szabadkai Vackor Magyar Iskoláskor Előtti Nevelő és Gyakorlóintézmény is, de büszke vagyok néhány műemlék felújítására is. Ilyen a zentai Royal Szálló, a szabadkai Vajdasági Magyar Képző-, Kutató- és Kulturális Központ (VM4K) épülete, de most folyik Zentán a kis zsinagóga teljes körű felújítása is. Ez az utolsó szefárd zsinagóga a Vajdaságban. Ezek is a kedvenc munkáim közé tartoznak.

– Ha már megemlítette a szabadkai Vackor Magyar Iskoláskor Előtti Nevelő és Gyakorlóintézményt, ezzel a munkájával jelentkezett a közelmúltban meghirdetett Jövőt építünk pályázatra. Egy oktatási intézménynél rendkívül fontos, hogy a gyermekek otthonra leljenek benne. Ebből a szempontból a tervezésnél milyen szempontok vezérelték?

– Az iskolás kor előtti intézményeknél, a bölcsődék, óvodák tervezésénél nagyon fontos megtalálni azt a megoldást, amivel ki lehet elégíteni az oda járó gyermekek, az ott dolgozó nevelők elvárásait, és közben meg is feleljünk a különböző szabályzatokban megfogalmazott technikai feltételeknek. Fontos ezeket a szempontokat összhangba, egyensúlyba hozni, és közben az épületet az adott környezetbe is bele kell illeszteni. Ez minden esetben nagyon fontos. S ha ezeket sikerül elérni, akkor jó lesz az épület, az alkotás.

– Hisz abban, hogy egy épületnek is van lelke?

– Igen, biztos vagyok benne, hogy minden jól sikerült épületnek van lelke. Fontos, hogy az épület funkcionális, formailag és szerkezetileg harmonikus legyen, de van egy plusz, amit nagyon nehéz megfogalmazni. Néha az egy formabontó megoldás vagy egy érdekes térkapcsolat vagy egy részlet az, ami adhatja az épület lelkét. Ettől lesz az intézmény több mint építőelemek összessége.

– Miként szolgálhatja a szülőföldön való megmaradást a Délvidéken egy új bölcsőde és óvoda?

– A szülőföldön maradást sok minden szolgálhatja, ezek közül az egyik az, hogy szükség van jó bölcsődékre, óvodákra és iskolákra. Az különösképpen nagy vonzerőt jelent, ha az oktatási intézményekben jól érzik magukat a gyermekek, és színvonalas oktatásban részesülnek. Egy olyan fiatal pár esetében, akik összeházasodnak, és gyermeket vállalnak, ez fontos szempont. S úgy gondolom, ez a szabadkai óvoda egy ilyen kiváló intézmény. A Vackor óvoda ráadásul az Újvidéki Egyetem szabadkai székhelyű Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karának gyakorló intézménye, ahol a jövő óvónői tanulnak, emellett az intézmény a budapesti Semmelweis Egyetem Pető András Kara hallgatóinak és konduktorainak korszerű gyakorló és szűrő központja. Ez az óvoda ebből a szempontból is különleges.

– Mondhatjuk akkor, hogy a munkahelyek mellett a minőségi oktatási intézmények segítik a legjobban a szülőföldön maradást?

– Igen, a munkahelyek mellett a fiatalok számára nagyon komoly kapaszkodót jelent, ha egy adott településen, térségben jó bölcsődék, óvodák és iskolák működnek. Ez meggyőzheti őket arról, hogy a gyermekük helyben is megkaphatják a megfelelő képzést. Vagyis egy korszerű nevelő és oktatási intézmény léte nagyon is meghatározó a szülőföldön való megmaradás szempontjából.

– Mit jelentene önnek, ha díjaznák a pályázatra beadott munkáját?

– Természetesen nagy megtiszteltetés és öröm lenne számomra, ha a munkámat egy magas szintű szakmai bíráló bizottság elismerésre méltónak találná. Ez a kitüntetés újabb erőt és energiát adna a további munkámhoz.

 

Kapcsolodó cikkek