Horvátország, Erdély, Muravidék és Vajdaság után Kárpátaljára is eljutott a Sakkpalota Komplex Képességfejlesztő Program. A képzésen április 17-én 12 intézmény bevonásával 36 kárpátaljai óvodapedagógus vett részt az online térben.
A határon túli magyar pedagógusoknak indított képzést a Nemzetpolitikai Államtitkárság szervezte meg. Az új programelemet idén indították útjára, ami a tervek szerint a Sakkjátszótér Program mellett párhuzamosan fog futni a tavaszi és őszi képzéseken. A módszertani képzéshez Sakkpalota Képességfejlesztő eszközcsomagot is kapnak a résztvevő intézmények.
Orosz Ildikó, a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség elnöke örömét fejezte ki aziránt, hogy több kárpátaljai pedagógus is jelentkezett a képzésre. Felhívta a figyelmet a Pro Cultura Subcarpathica civil szervezet sakk-klubjára, amelyet csütörtökönként szerveznek a Fedák Sári Kulturális Központban, Beregszászban. Ennek kapcsán hozzátette, hogy május elsejétől péntekenként sakkiskola indul a Vérke-parti városban. Elmondta, hogy szeretnék beépíteni a sakk általi képességfejlesztő programot a Kárpátaljai Nyári Kölcsey Pedagógusakadémiába, illetve azt is, hogy a jövőben terveznek sakkfoglalkozásokat indítani a kárpátaljai iskolákban a Tulipán Tanoda segítségével, igény szerint. Az elnökasszony ezen tervek megvalósításához a mostani program szervezőinek és résztvevőinek segítségét kérte. Orosz Ildikó szerint a sakk megszerettetése „divat kérdése”, ennek példájául hozta fel a néptáncot.
Hajnal Virág, a Nemzetpolitikai Államtitkárság főosztályvezetője elmondta, hogy az államtitkárság tematikus éve a nemzeti újrakezdés éve, ezen belül a jelenlegi a tanulás hónapja. Elmondta, hogy a külhoni magyar régiókban tevékenykedő pedagógusoknak kulcsszerepük van, főleg ebben a nehéz időszakban, amikor mindenki azt tanulja, hogy hogyan alkalmazkodjon a kialakult helyzethez.
Polgár Judit sakkmester, minden idők legjobb sakkozónője köszöntőjében elmondta, hogy a Sakkpalota célja az, hogy a felépített karakterekkel, játékokkal, színekkel, épületekkel, sémákkal a kreativitás kihasználásának széles körét hivatottak tágítani, továbbá szempont volt az is, hogy a gyerekek otthonosan érezzék magukat, egy mesevilág részesévé legyenek, ám a motivációjukat és a tudásukat a mindennapokban tudják kamatoztatni.
Őriné Gombás Csilla, az esemény egyik házigazdája kijelentette a módszer kapcsán, hogy számára ez volt a leghatékonyabb, ugyanis tanárként a sakkot úgy tudta bevinni a tanórákra, hogy ezzel a tantárgyi tudást is erősítette. Kiemelte a gyerekek figyelme fenntartásának fontosságát. Aláhúzta, hogy a gyerekekkel meg kell szerettetni azt, hogy iskolába járnak, mert ha ez sikerül, ettől kezdve bármit meg lehet nekik tanítani, és a gyerekek a módszer segítségével rejtvényként fognak minden feladatot megoldani.
A nap másik házigazdája, Szabóné Dancsik Tünde elmondta, hogy a program megismerésekor a módszertani gazdagsága, színvilága, gyermekközpontúsága, mesevilága azonnal megfogta. Kifejtette, hogy munkája során mindig is arra törekedett, hogy olyan módszereket használjon, amit a gyermekek hasznosítani tudnak, inspirálja őket, és megtanulnak tanulni.
A képességfejlesztő program a világhírű magyar sakkozó, Polgár Judit nevéhez fűződik. Az alkalmakon különböző képességek fejlesztését sajátíthatják el a pedagógusok, mint az általános képességet, a logikus és kreatív gondolkodást, valamint a problémamegoldó készséget. Az élménypedagógiai program az általános tantárgyakat hozza összefüggésbe a sakk alapszabályaival, amelyben a legfőbb hangsúlyt a játékon keresztüli oktatás kapja. A módszer célja, hogy a tanulóknak és a tanároknak is egyaránt élmény legyen az oktatás folyamata.
A tavaszi képzést záró online workshopot május 25-én tartják meg, ahol alkalom nyílik Kárpát-medencei szintű tapasztalatcserére, illetve a képzésen felmerülő kérdések megválaszolására.
Kárpátalja Ma