Magyar iskolaközpontok jelenthetik a megoldást! - Külhoni Magyarok
általános Felvidék Hírek

Magyar iskolaközpontok jelenthetik a megoldást!

Nem tartjuk ördögtől valónak az összevonásokat, de fő szabálynak tekintjük, hogy magyar iskolát magyar iskolával kellene összevonni – jelentette ki Gubík László, a Magyar Szövetség elnöke. Punktum! Ez a mérce, ha tetszik, ha nem. Ez a Magyar Szövetség önmaga számára állított mércéje iskoláinkkal kapcsolatban. Ugyan a pozitív diszkrimináció követelése is lehetne a megoldás a magyar iskolák jövője szempontjából, de ennek bizonytalan lenne a kimenetele. Nagyon előremutatónak és nagyon életképesnek kellene lennie, mert sem az iskolai intézmények, sem a fenntartó önkormányzatok nem tudnak a végtelenségig várni, fogytán a gyerek, fogytán a pénz és a türelem.

Örök dilemma a felvidéki magyar oktatási intézményrendszerben a központosítás, illetve az önálló intézményként való működtetés. Hogy melyik az előnyösebb? A kis településeken vajon mennyire jelent megtartó erőt a magyar iskola megléte? A nagyobb településeken pedig, ahol még létezik magyar nevelési nyelvű óvoda, egy magyar tannyelvű általános iskola és egy ilyen gimnázium is (mint például Érsekújvárban), akkor mi a célszerű: összevonni a három intézményt, és létesíteni egy erős iskolaközpontot, vagy az utolsó leheletig külön-külön működtetni őket a megszüntetésükig? Addig, amíg valamelyik ki nem múlik teljesen, be nem dobja a törülközőt, esetleg összevonják egy szlovák tanintézettel? Természetes, hogy a magát legnagyobb biztonságban képzelő intézmény lesz leginkább az összevonás ellen, mivel egyelőre nem érzi saját bőrén a veszélyt.

Ez viszont elég önző látásmód, a magyar oktatást komplex módon, folyamatában kell látni. Gubík szerint ilyen fontos kérdésben sohasem a mikroérdekeket, hanem a közösségi érdekeket kell szem előtt tartani. 

A pártelnök szerint a magyar oktatás helyzetének javítása érdekében szükség van egy állandó szakmai műhelyre, amely rendszeresen foglalkozik a magyar iskolák és a demográfiai helyzet kihívásaival. Ezt egy „szlovákiai magyar oktatási tanács” keretében képzelik el, amelynek, mint ötletgazda, tagja lehet Fodor Attila, a Comenius Pedagógiai Intézet igazgatója, az iskolaközpontok kialakításának mozgatórugója. Szerinte nem szabad hagyni, hogy néhány iskolavezető egyéni karrierje, valamint a tantestületben tapasztalható véleménykülönbség miatt az összeomlás szélére sodródjék a magyar iskolarendszer. Sokan azt is a szemére vetik a Magyar Szövetségnek, hogy túlságosan beavatkozik az oktatáspolitikába. Persze, ha nem tenné, akkor a hallgatást rónák fel neki. A magyar párt azonban csak katalizátorként kíván működni ezen a területen, a szakmai döntéseket a pedagógusok és az érintett intézmények hozzák meg, jelentette ki a pártelnök.

A helyzet sürgős megoldást igényel. Napirendre került ugyanis a középiskolai hálózat optimalizációja. Tavaly augusztusban a megyék 67 optimalizációs projektet nyújtottak be az oktatásügyi minisztériumhoz. Miután elemzi a tárca és javaslatokat tesz, a tervek szerint márciusban terjeszthetik elő a fenntartók a végleges kérelmeiket.

A kiszivárgott tervek alapján 17 magyar vonatkozású intézményt érint a középiskolai hálózat átszervezése. Köztük az érsekújvári Pázmány Péter Gimnáziumot is. Ez utóbbi esetében sokan felteszik a kérdést, hogy 2004-ben miért kellett szétválnia a hosszú évekig közös, szlovák–magyar igazgatóságú intézménynek? Elsősorban azért, hogy ezzel a lépéssel később nagyobb esély legyen létrehozni egy magyar iskolaközpontot a városban az általános iskolával és az óvodával. Előremutató lépés volt, az új „házasság” előtt előbb fel kellett bontani a régit.

Azt is kérdezik többen, hogy miért kellett elhagyniuk a magyaroknak a patinás gimnáziumi épületet, ahol jelenleg a szlovák gimnázium székel, és a magyar osztályoknak kivonulniuk egy lakótelepi iskolába?

A félreértések elkerülése végett tisztázni kell, hogy a közös gimi magyar tagozatának osztályait (16-ot) helyszűke miatt még a különválás előtt kihelyezték a lakótelepi iskola épületébe, amely egykoron szlovák egyházi iskolaként működött. Aztán már csak a közös szálakat kellett elvágni. Mindenesetre úgy tűnik, hogy kitartó munkával jó útra terelődött a városban a magyar iskolaközpont kérdése. Mind a Czuczor Gergely Alapiskola, mind a Pázmány Péter Gimnázium iskolatanácsaitól zöld utat kapott a kezdeményezés.

A fenntartók döntése még várat magára, viszont biztató, hogy Klein Ottokár érsekújvári polgármester egyúttal Nyitra megyei képviselő is. Reméljük, hogy a csöbörből vödörbe effektus elkerülhető, és a városban betartják a fő szabályt, hogy magyar iskolát csak magyar iskolával lehet összevonni.

Forrás: Ma7.sk

Kapcsolodó cikkek