Szövetség: Pozitív diszkriminációra lenne szükség a magyar közoktatásban - Külhoni Magyarok
általános Felvidék Hírek

Szövetség: Pozitív diszkriminációra lenne szükség a magyar közoktatásban

Milyen problémákkal küzd a magyar közoktatás Szlovákiában, és milyen megoldásokat javasol a Szövetség? A párt szerdai sajtótájékoztatóján az új tárcavezető beiktatása kapcsán mutatták be az ágazat legégetőbb problémáit.

A kormány számára nem prioritás az oktatásügy. Forró Krisztián, a Szövetség országos elnöke elmondta, az oktatásügy nem tartozik a kormány prioritásai közé, ezt mutatja, hogy csak késve sikerült betöltetniük a szaktárcát az SaS távozása után. A Szövetség számára ellenben kulcskérdés az anyanyelvű közoktatás helyzete, ezért készek minden segítséget megadni az új tárcavezetőnek, hogy érdemben segítse a közel 300 magyar nyevű oktatási intézmény működését. 

Forró kiemelte, az energiaválság miatt a felsőfokú oktatási intézmények bezárása fenyeget, gondok vannak a közoktatásban is, haladéktalanul lépni kell az oktatás zavartalan biztosítása érdekében. A kormány által átcsoportosított 30 millió euró láthatóan nem lesz elegendő erre a célra. El kell kerülni, hogy újra online formában történjen az oktatás, hiszen ez kihatással lenne a minőségre és a gazdaság számára is csapás lenne. Pozitív diszkriminációra lenne szükség a nemzetiségi oktatásban. A pártelnök arra emlékeztetett, a szaktárca előző vezetése többször figyelmen kívül hagyta a nemzetiségi oktatás érdekeit.

A nemzetiségi oktatás alulfinanszírozott, pozitív diszkriminációra lenne szükség, hiszen az óraszámok magasabbak ezekben az intézményekben, mint a szlovák tannyelvű iskolákban – húzta alá Forró.

Fontos lenne, hogy az új miniszter minél előbb megnyugtató lépéseket tegyen az oktatásügy problémáinak megoldására. A Szövetség bízik benne, hogy a kormányra jellemző marketingpolitika ellenére Horecký miniszter képes lesz helytállni az oktatási ágazat élén. Az oktatásügyben stratégiai tervezésre lenne szükség a kapkodás helyett – tette hozzá a pártelnök.

Kiss Beáta, oktatási szakpolitikus kiemelte, bár a közoktatási törvényben megjelent a nemzetiségi oktatás fogalma, továbbra sincsenek világosan meghatározva a nemzetiségi oktatás keretei. Nincs pontosan meghatározva az oktatás tartalma például a szlovák nyelv és szlovák irodalom vagy a történelem tantárgyak esetében. Hiányoznak alapvető taneszközök a nemzetiségek nyelvén. Ugyancsak fontos lenne, hogy a szlovák nyelvoktatás módszertanát megerősítsék. Hiányoznak a tananyagok a szlovák, mint idegen nyelv oktatásához – hangsúlyozta a szakpolitikus. Nem látni, milyen keretek között fog működni a nemzetiségi oktatásügy módszertani háttere.

A Szövetség kiemelten fontosnak tartja, hogy a szaktárca mellett működő a nemzetiségi oktatást segítő tanácsadó szerv ajánlásait vegyék figyelembe. Az előző vezetés idején a nemzetiségi tanácsot nem hívták össze. A ma7 kérdésére Forró Krisztián elmondta, mielőbbi találkozót kezdeményeznek az új tárcavezetővel, hogy felhívják a figyelmét a nemzetiségi iskolák gondjaira.

Forrás: Ma7

Kapcsolodó cikkek